Jaaa Sydney!! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Stephanie Vries - WaarBenJij.nu Jaaa Sydney!! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Stephanie Vries - WaarBenJij.nu

Jaaa Sydney!!

Blijf op de hoogte en volg Stephanie

12 September 2012 | Australië, Sydney

Hello Holland!!!

De afgelopen dagen heb ik heerlijk vrij gehad. Eigenlijk zou mijn stage vrijdag beginnen, maar omdat mijn begeleidster er toen niet was hoefde ik maandag pas te beginnen.

Donderdag heb ik wat dingen moeten regelen, zoals een Australische simkaart, bankpas en een buskaart om Sydney te kunnen zien. Zonder buskaart ben je in Sydney verloren. Sydney is zo groot! Ze noemen alle wijken die in de buurt van het centrum liggen allemaal Sydney. Dit betekent dat Malden, Ewijk, Lent, Elst, Berg en Dal etc ook allemaal bij Nijmegen zouden horen. Het is daarom ook niet zo gek dat de stages van Inge en mij ruim 20 kilometer uit elkaar liggen.

Op vrijdag ben ik eerst wezen hardlopen. Het leek me wel leuk om de omgeving te verkennen. Met mijn korte broekje en mijn hardloopshirtje ben ik richting de bay van Rozelle gelopen. Eenmaal daar aangekomen merkte ik pas hoe hard het waaide! En tijdens hardlopen is dat niet echt ideaal, omdat het kwijl dan langs je lippen over je wangen zijn weg naar je oor vindt. Toch heeft niets of niemand mij kunnen stoppen en had een ik mooie afstand over een voet/fietspad gelopen die helemaal langs het water bleef lopen. Op het moment dat ik er genoeg van had ben ik links af gegaan in de hoop op mijn richtingsgevoel te kunnen vertrouwen. Normaal gesproken red ik het daar namelijk wel mee, maar op de een of andere manier kwam ik maar niet goed uit (ik kan trouwens nog steeds niet echt op mijn richtingsgevoel vertrouwen, Sydney is zoo groot dat ik gewoon telkens verkeerd loop). Uiteindelijk ben ik totaal verdwaald de weg gaan vragen aan een voorbijganger. “Als je deze weg heeeelemaal uitloopt, dan kom je op de VictoriaRd.” Hoera! Een half uur, veel heuvels en wat zweetdruppeltjes later kwam ik eindelijk weer bij het hostel aan. Snel douchen en op naar Sydney City!!!
En omdat ik nog niet genoeg had gelopen (of ligt het er misschien aan ik een krent ben en mijn buskaart niet wil af laten stempelen ;) ), zijn Inge en ik met de hardloopschoenen (Inge met haar tennisschoenen) aan vanaf Rozelle helemaal naar het centrum gelopen. Het heeft ons een uur gekost (en toen waren we nog maar aan het randje van het centrum) maar we waren er! Het was net alsof ik in een film liep, geweldig hoge gebouwen, brede straten en overal auto’s en mensen. Het was helemaal het einde!! Wat een ervaring, overal waar je kijkt zijn er wolkenkrabbers, er zijn enorme kruispunten waar alle voetgangers tegelijk groen krijgen dus lopen ze diagonaal over de kruispunten en de taxies vliegen je om de oren. Het stratennetwerk loopt veelal in vierkanten, wat er voor zorgt dat sommige straten erg lang zijn, ook kun je her en der mooie grote parken vinden die de grote stad wat meer groen geven. Die dag zijn we nog niet naar Sydney Opera House en Sydney Harbour Bridge geweest omdat we met Manoe op Bondi beach hadden afgesproken. Bondi Beach is een erg mooi strand wat aan de kust van Sydney ligt. Dat is dus ook weer ruim 7 kilometer van het centrum af. Vanaf het centrum hebben Inge en ik de bus gepakt opweg naar Bondi Beach. Daar aangekomen hebben we gezellig met Manoe op het strand gezeten van de zon en de zee genoten. Over de zon gesproken. In Nederland gaat de zon altijd in de zee onder, maar in Sydney gaat hij in het land onder. Hij komt in het oosten op en gaat via het noorden naar het westen. De zon gaat als het waren linksaf, ipv rechts zoals in Nederland. Ik ben er dan ook nog steeds niet aan gewend dat de zon de andere kant op gaat. Rond 17.00u zijn we naar de kamer van Manoe (die hier voor een maand een engelse cursus volgt en daarna drie maanden gaat reizen) gegaan omdat in de lente de zon rond 18.00u onder gaat. Het is dan ook meteen hartstikke koud, ik schat zo rond de 10 a 15 graden. Na een lekkere maaltijd zijn Inge en ik weer snel weg gegaan, omdat het bij Manoe in huis niet is toegestaan om mensen na 18.00u te ontvangen. Belachelijk! Maarja, met camera’s die je overal in de gaten hielden, zijn we rond 18.30 toch maar gegaan.
Vanuit Manoe zijn Inge en ik direct met de bus doorgegaan naar Glebe waar we naar een kamer hebben gekeken. Het hostel waar we nu in slapen is namelijk niet echt leuk om heel lang in te blijven. Er zijn heel veel duitsers en fransen die allemaal gezellig duits en frans praten. Verder zijn er een paar Nederlanders die zichzelf helemaal geweldig vinden, dus daar hebben Inge en ik ook niet echt veel aansluiting mee. Wat wel heel positief is, is dat ze enorm veel videobanden en dvd’s hebben die ervoor zorgen dat onze avonden relaxed eindigen.

Zaterdag ben ik met veel spierpijn weer naar Sydney gelopen. Ik had namelijk met Manoe afgesproken om even de stad in te gaan. Eenmaal bij de stad aangekomen hoefde ik alleen nog maar het Sydney Opera House te vinden. Niet heel moeilijk zou je zeggen. Alleen maar richting de kust lopen en waarschijnlijk moet je de stroom van toeristen gewoon volgen. En toch krijg ik het voor elkaar om niet bij het Opera House aan te komen. Het heeft me sowieso 30 minuten gekost om van het begin van het centrem naar het noorden te lopen waar het Opera House ergens staat. Uiteindelijk weer gevraagd en wat bleek, Sydney centrum heeft twee uitsteksels die in het noorden uitkomen in het water. Ik zat in het westerlijke gedeelte dus moest eerst een heel stuk landinwaarts voordat ik oostelijk kon lopen richting het andere uitsteksel waar het Opera House wel was. Driekwartier te laat, kwam ik bij Manoe aan (het scheelt dat Inge en ik die dag ervoor ook al 50 minuten te laat aankwamen bij Manoe op Bondi beach). Zucht Sydney is ook veel te groot voor zo’n klein meisje als ik. Mijn richtingsgevoel en besef van tijd zijn sinds mijn aankomst in Sydney dan ook helemaal verdwenen. Uiteindelijk met Manoe naar het Opera House en Harbour Bridge geweest :D! Na een fotosessie zijn we naar de Botanisch tuinen bij het Opera House geweest en hebben daar lekker in de zon gezeten. Rond 17.00u richting het centrum om daar de bus te pakken naar het hostel. Tenminste dat was de bedoeling, maar weeeer wist ik niet waar ik moest zijn of welke bus we moesten pakken. Wat een verschrikking! Na 20minuten lang wachten in mijn korte broekje, shirt met korte mouwen en veel kippenvel… (pff en dat is koud in de harde wind van Sydney en met ondergaande zon), kwam daar dan eindelijk een bus. De bussen in Sydney rijden wel, maar totaal niet op schema. Dus het is gewoon wachten tot de volgende bus komt en hopen dat de bus uberhaupt komt. Maar we hadden het gered en we hadden het hostel bereikt. Daar met Inge en Manoe gegeten. Vervolgens zijn Inge en ik naar twee andere kamers gaan kijken. En we hebben een besluit genomen!! Het wordt een mooie kamer in de wijk Glebe (soort van Nijmegen Oost, gezellig restaurantjes etc). De kamer is onwijs duur, maar dat zijn alle kamers in Sydney. Wij betalen per week AUS 330 dollar. Dat is ongeveer 250 eu per week. Jaja lekker prijsje hee! Maar we hebben een grote keuken, prima badkamers en een tuin!!! Na het bekijken van de kamers zijn Inge, Manoe en ik nog even het centrum in geweest om Sydney by night te bewonderen. Geweldig mooi! Al die lichtjes! Daarnaast hadden we het ook druk met het bekijken van de jongeren die overal liepen. Omdat het zaterdagavond was, zag je ontzettend veel jongeren. Maar die vrouwen zien er allemaal hetzelfde uit. Korte strakke jurkjes, dikke make-up en onwijs hoge platteau hakken. Dus ik denk dat ik maar eens flink moet shoppen komende tijd.

Zondagochtend zijn we verhuisd naar 212 BridgeRd Glebe, NSW Australia 2037!! We hebben nu een tijdelijke kamer in dat huis, omdat onze kamer nog niet vrij is. Vanaf volgende week maandag kunnen we in onze kamer. ‘s Middags had ik met Manoe afgesproken. Inge ging met de pont naar de overkant, omdat daar ook een mooi strand schijnt te zijn. Om naar de stad te komen vanaf ons nieuwe onderkomen hadden we dus weer volop kans om verkeerd te lopen. En gelukkig deden we dat ook direct. Dus, flexible als we zijn, zijn we uiteindelijk maar met de bus richting het centrum gegaan. Die bussen rijden trouwens als maloten, gassen, remmen, gassen, remmen en ook nog eens aan de verkeerde kant, het moet niet gekker worden. Manoe had via een forum voor Nederlanders in Sydney met Bastiaan uit Leiden een afspraak gemaakt om gezellig ergens te gaan drinken en ik heb mezelf gewoon uitgenodigd. Dus om 14.00u hadden we afgesproken bij Wharf 3 (dichtbij Opera House en Harbour Bridge). En natuurlijk kwam ik weer fashionably late, dit keer maar 40 minuten. Met z’n drieen naar de Botanical graden geweest, wat erg gezellig was! ‘s Avonds bij een Thai in China Town gegeten. Om vervolgens weer helemaal naar huis te lopen, dit keer wel goed!

Nou dat was me het verhaal wel weer. Morgen begint mijn stage. Ben erg benieuwd en ook wel een beetje zenuwachtig. Hoop dat mijn engels goed genoeg is.

Byeeeee!

  • 12 September 2012 - 08:08

    Freek:

    Sounds good matey! Misschien een stomme vraag maar wie is Manoe? Inge daar loop je stage mee neem ik aan? X

  • 12 September 2012 - 08:59

    Aniek:

    Klinkt goed Steef :) Have fun!
    xx

  • 12 September 2012 - 09:47

    Manon:

    Steeeeeeeeef! Ik ben jaloers!! Super tof dat je nu met Inge aan de andere kant van de wereld zit. Geniet ervan!! Ik ga je volgen natuurlijik. Heel veel plezier.
    Xxxxx

  • 12 September 2012 - 10:03

    Hanneke:

    Beffie!!!! Het gaat allemaal helemaal goed met je zo te lezen???
    Wel fijn dat je nu niet meer met 14 man zit te stinken op één kamer :) ben benieuwd naar je eerste foto's...
    We missen je! Succes met stage... zet m op met die comazuipers;) XXXX

  • 12 September 2012 - 10:12

    Lieke:

    Stefje!!!
    Hoe zijn je eerste stagedagen verlopen? Zo te zien niet zoveel te doen gezien je ons kan mailen en 2 lange verhalen kan typen ;). Wel relaxed toch! Leuk dat je al zoveel verdwaald bent, haha, zie je wel veel van de stad om t maar ff positief te houden... En pak anders de volgende keer gewoon een taxi. Kan je daar niet gewoon fietsen trouwens?
    Schat veel succes daar maar weer! En binnenkort maar keertje skypen als je wel een goede interverbinding hebt.
    kussss

  • 12 September 2012 - 15:09

    Merel (Koks & Ko):

    Hahah wat heerlijk dat je ook daar weer zo lekker chaotisch jezelf bent:D Maar het klinkt in ieder geval al fantastisch! Heel veel plezier nog. Xx

  • 14 September 2012 - 22:04

    Anke :

    Hey Stephanie!
    Klinkt goed allemaal!! Ben erg benieuwd naar je stage en verdere verhalen. Zet 'm op daar!!!! Xxx van ons :-)

  • 16 September 2012 - 19:15

    Willie:

    Chick!!
    Leuk om je verhaal te lezen! Zet hem op en geniet ervan.
    We missen je hier wel scheet...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stephanie

Actief sinds 11 Sept. 2012
Verslag gelezen: 356
Totaal aantal bezoekers 9061

Voorgaande reizen:

03 September 2012 - 31 Januari 2013

Internship in Australia!

Landen bezocht: